Friday, September 21, 2007

Kebebasan Wanita Dalam Berkerjaya

Assalamua'laikum,
Tiada apa yang boleh kitakan mengenai Isu yang di bawa oleh UZAR melainkan dengan 2 perkataan : Tepat Dan Praktikal.

Tepat sekali saranan yang di bawa oleh UZAR berdasarkan hujah-hujah yang masyur dan ia kembali kepada Tradis Praktis Islam yang Murni dan tidak bersimpang siur.
Kefahaman mengenai peranan wanita dalam Islam sudah di maklumi oleh generasi awalun hinggalah ke zaman pra penjajahan sekuler di negara-negara Islam.

Adapun selepas pasca penjajahan barat dengan suntikan toxin sekuler mereka, telah mengubah persepsi masyarakat Islam terutama para pelakon liberalist dan sekulerist yang bermati-matian mencanangkan agenda : emanipasi wanita dalam negara-negara Islam.

Penulis masih ingat, bagaimana jalinan ekonomi antara Sudan dan Jerman pernah ingin di ikatkan, pihak kerajaan jerman telah menekankan bahawa wanita sudan perlu 'di bebaskan dari kongkongan dapur'.

Inilah kelakuan barat. Inilah agenda mereka.

Pengkaji2 para orientalis yang gigih untuk mencari 'loop hole' masyarakat umat islam ternyata berjaya apabile mereka telah mengemukan beberapa agenda untuk terus mencengkam umat islam selepas kemerdekaan.

Selain dari dualisme pendidikan, undang2 sekuler, ekonomi berdasarkan riba', mereka juga mahu wanita di berikan ruangan 100% terbuka dari segi pendidikan dan kerjaya.

Persoalannya kenapakah Barat mahu "wanita di bebaskan dari dapur"

1. Mereka telah menyediakan sistem ekonomi riba' dalam semua hal. Akibatnya sesebuah keluarga umat islam itu bergantung kepada hutang dan riba'. Kebergantungan ini menyebabkan ekonomi keluarga memerlukan belanja yang besar dan justeru itu memaksa pihak wanita bekerja dalam apa sektor pun asalkan mendapat gajian.

Dalam konteks di Malaysia, umat islam adalah pemegang minoriti ekuiti. Kaum cina terutamanya telah membolot hampir kesemua kekayaan negara secara sistematik.
Kebolehan untuk mencari rezeki umat islam telah pun terbatas dengan gagalnya bantuan kerajaan yang di penuhi dengan wang saku dan ketidakadilan dalam memberikan subsidi dan pinjaman perniagaan.

Kesemua ini membantutkan lagi sumber pendapatan sesebuah keluarga islam di Malaysia.

2. Mereka telah menyediakan sistem pendidikan sekuler yang superficial dan sempit untuk anak2 jajahan mereka. Sisten pendidikan yang terlalu berorientasikan peperiksaan ini memampukan kaum hawa untuk fokus dan 'score better mark'. Dengan itu wanita islam boleh mengatasi lelaki di dalam peperiksaan. Apa lagi, wanita akan menguasai universiti dan bidang2 ilmu di negara2 islam dan mungkin bakal pemimpin negara.

(isteri saya seorang pemegang ijazah sarjana syariah dengan flying colors, sayangnya beliau sendiri tidak mampu menguasai hal-hal yang basic dalam islam. Penyebab hal ini tidak lain kerana sistem pendidikan berpakej bermatlamatkan peperiksaan)

3. Mereka telah menyediakan sajian hiburan yang tak putus-putus kepada umat islam agar golongan lelaki manjadi hamba hawa nafsu dan lupa pada Jihad.

Longokkan berjenis hiburan dan bermacam profesion wanita yang luar biasa masa kini telah membuka ruang yang begitu luas untuk interaksi lelaki-wanita dalam ruang tanpa batas yang sukar di jangka.

Apatah lagi tahun 2007, suasana MMS dan 3G yang membolehkan para aksi wanita-lelaki di tukarkan sesama suka akhirnya menghambat golongan pria dan berusia menjadi hamba nafsu tidak kira masa dan tempat.

Akhirnya para calon lelaki SPM mahupun Mahasiswa Universiti terpesona dengan ajakan nafsu dan selera material yang terhidang. Gagallah mereka untuk fokus dalam SPM atau akhir semester mereka. Ke kilang jua akhirnya mereka.

4. Walhasil dari 3 faktor di atas, Rumahtangga kaum umat islam menjadi feminin dominan dan beralih jawatan ketuanya dari si lelaki kepada wanita. Wanita menjadi penyumbang 'Rice Bowl' keluarga, manakala pendapatan lelaki adalah secondary income.

5. Akhir sekali semangat jihad umat islam luntur. Yang lahir dari sistem ini adalah pendayus-pendayus di kalangan lelaki dan feminist-feminist di kalangan wanita. Bila di tegur merah muka kerana marah dan tidak mahu faham bahawa ini adalah sebahagian dari Islam dan kadang-kadang mereka menyalak menyalahkan Islam itu sendiri.

Sdra/sdri,
Ini bukanlah bermakna kita menghalang terus dari membenarkan kaum hawa mendapati pendidikan dan berkejaya.

Islam telah mengariskan ruang yang cukup jelas untuk wanita berkerjaya.

Kenapa ingin marah wahai kaum hawa! Wanita Islam memang di perlukan sebagai Pendidik, Doktor (terutamanya doktor sakit puan), begitu juga hal-hal yang memerlukan ketelitian dan kelembutan seorang wanita seperti jururawat, designer dan seumpanya.

Kesilapan yang berlaku apabila peranan utama wanita sebagai pendidik anak-anak di tinggalkan dan melayani suami di tinggalkan, akhirnya di utamakan kerjaya dan wang.

Pelbagai alasan di berikan. 1000 alasan boleh di berikan untuk kita makan riba' hari ini. Tapi yang jelas Riba' tetap Haram. Yang Halal itu jelas dan haram itu jelas.

Wanita pergi mencari rezeki tanpa keizinan suami, haram hukumnya. Ia jelas.

Lelaki yang dayus yang tidak mahu usaha mencari rezeki yang halal, juga Haram hukumnya.

Dalam hal ini, satu momentum kefahaman Al-Qur'an dan As Sunnah sangat di perlukan oleh umat islam.

Para ulama' yang terlalu cepat menerima dakyah peperangan psikologi gerakan feminist dan liberalist dalam membebaskan wanita dari dapur perlulah berwaspada.

Ada yang sampai berijtihad bahawa wanita boleh menjadi pemimpin negara dan hakim besar. Ruang kekhilafan/ijtihad di salah guna untuk menyokong dasar pemerintah yang zalim dan menyeleweng.

Fatwa yang hendak di berikan hendaklah tidak terpisah dengan tradisi praktis islam mahupun umat islam lampau (salafus soleh).

Jika kita renung dalam dunia akademik barat, para saintis agung mereka, bapa-bapa sosialist mereka dan pemimpin mereka rata-ratanya adalah kaum Adam.

Jika kitakan Margaret Tacher di lantik sbg PM wanita pertama, ianya adalah satu propaganda feminisme terbesar. Jika kini pun ada PM wanita negara barat adalah Jerman dan New Zealand.Itupun sekadar boneka plastik kepada parlimen negara meraka.

Tiada apa yang boleh kita banggakan dengan Bangladesh, Indonesia mahupun Pakistan yang mana pemimpin mereka pernah di lantik seorang wanita. Malahan perkara ini hanya menjadi alamat kiamat buat kita sebagai umat akhir zaman yang huru hara keadaannya.

Janganlah kita berpecah lagi. Fahamilah saranan UZAR dengan kembali kepada hujah dan dalil yang shahih serta memahami tradisi islam yang sebenarnya.

Dan yang paling jelas di sini, kefahaman islam dan praktis islam yang syumul kena di utamakan.
Perspektif perbincangan ini perlu kita halusi dan amati betul2 dengan Ruh Islam tanpa rasa prejudis sesama kita.

Wallahualam
Abu Thalhah
SHAH ALAM

No comments: