Monday, June 4, 2007

Respon kepada Yang Salah Faham antara Murtad dan Bidah

.Kes Lina Joy adalah kes murtad yang terang-terangan. Jika Lina Joy di hukum mandatori bunuh. Lina Joy tidak wujud lagi.Jika adapun orang lain islam yang ingin murtad pada masa akan datang, mereka akan befikir 2-3 kali jika ingin isyitiharkan kemurtadan mereka. Paling-paling kuat mungkin mereka ini akan jadi munafiq.

Munafiq adalah orang yang jelas pada islam pada nama dan zahir tapi tidak melalui hati.
Rasulullah SAW tidak menyerang Abdullah ibn Ubay ibn Salul sehinggalah hari kematian si munafiq ini.

Hal ini sangat berbeza dengan hal Lina Joy yang telah murtad.
Mengenai Mufti ini, kita dapat lihat setiap kali isu yang timbul, beliau akan menyerang ulama-ulama' yang tidak sealiran dengannya sebagai tidak efektif dan lemah.

Sepatutnya, beliau yang membawa pendekatan 'menasihati umara' lebih sepatutnya berhikmah dan berundung dengan para ulama' yang lain. Jangan terlalu cepat melabel dan menunding jari.
Perubahan ke arah Islam bukan usahanya sehari atau seminggu. Ianya perlukan satu gerak kerja yang berterusan dan bersepadu di kalangan Ulama', Umara' , petugas Islam dan ummat islam itu sendiri. Ianya memerlukan Wahdatul Fikr atau juga perpaduan dan kesepaduan pemikiran dan gerak kerja.

Bukan sebaliknya, mengutuk dan menghina para ulama' lain dan memecah belahkan pemikiran ummah yang sudah pun serba keliru.

Terlalu mudah kita membawa slogan Buka Minda sedang dalam masa yang sama kita terlalu taksub dengan satu aliran sahaja. Malahan ruang ini akan di gunakan oleh golongan Liberal Islam dan juga musuh-musuh islam untuk menjahanamkan ummat islam. Kita bimbang dengan perpecahan para ulama yang berterusan, ada ummat islam yang bertambah keliru dan membuat jalan keluar untuk tidak mempraktiskan Islam malahan membawa kepada jalan keluar dari Islam.

Pandangan kita sentiasa terbuka. Menghormati segala mazhab yang muktabar dalam lingkungan Ahlus Sunnah tidak kira mereka yang berlabel Salafiyun, Ikhwan, Sufi, Hizbut Tahrir, Abim, PAS, JIM selagi mana kita tetap berpegang pada sumber yang jelas dan Qatie'.
Berilah pandangan yang ikhlas dan benar-benar membina. Kita perlu kepada perubahan pemikiran, syu'ur dan tindakan yang betul, jitu dan efektif. Tiada gunanya sekiranya hentam-menghentam, ianya hanya merugikan umat islam itu sendiri terutama dalam hal-hal yang remeh temeh atau lebih tepat furu'.

Berilah idea yang konstruktif dan realistik bagaimana kefahaman dan perlaksanaan islam itu dapat di pertingkatkan masa demi masa dan dalam masa yang sama kita melakukan tindakan pengawalan dan penguatkuasaan Islam yang efektif dan tepat.

Sayang sekali Tuan Mufti itu, dalam beberapa siri rencana hanya berputar-putar pada masa khilafiah dan menghentam para ulama' lain yang tidak sealiran dengannya. Seolah-olah beliaulah Jaguh kini yang perlu di berikan perhatian.

Akhir sekali, janganlah menyamakan "IDEALISME" dengan Islam . Kerana Islam bukan Idealisme! Menghukum Bunuh kepada yang Murtad bukan Idealisme. Ianya adalah Islam. Islam itu tinggi dari Idealisme, dan tiada yang lebih tinggi dari Islam! Apa yang perlu laksanakan ialah Menegekan Islam dan bukannya melihat sebelah mata pada perlaksanaan Islam yang syumul seolah-olah ianya mustahil dapat di laksanakan satu hari nanti.

Jadilah Optimis dan Bukannya Pesimis sebagaimana Kita tahu Tuan Mufti juga Optimis ingin jadi Mufti Negara satu hari nanti.Idealisme hanya sesuai kepada para Perosak Islam seperti Liberalist, Capitalist dan Hadharist yang Bid'ah!

Wallahualam.

Abu Thalhah

No comments: