Sunday, September 23, 2007

Polemik Bank Islam

Assalamua'laikum,

Isu Perbankan Islam ini tidak akan tamat sekiranya :


1. Selagi mana Bank Islam tertakluk kepada peraturan Bank Negara yang mana Bank Negara adalah ciptaan ahli ekonomi Kapitalis dan Yahudi.

2. Selagi mana Bank Islam itu berorientasikan keuntungan semata-mata sebagaimana Bank Konvensional, Ia akan gagal menerapkan konsep Taqwa dan Insan dalam operasi dan matlamat mereka. Terlalu banyak contoh.

3. CEO dan lembaga pengarah Bank Islam yang tidak memahami fundamental Islam sebaliknya mereka hanya memahami Bank Islam sebagai Instrumen Kedua penambah keuntungan mereka. Agak lelucon jika seorang Director, seorang wanita islam yang tidak bertudung mempromosikan Perbankan Islam dan berkata "kami melihat Perbankan Islam ini merupakan segmen yang baik dan dapat do terima ramai untuk memperkembangkan operasi perbankan ini"

4. Selagi mana para pegawai yang masih tidak mampu prinsip asas Muamalah/Komunikasi Islam dan Korporat Islam. Jangan terkejut jika pegawai Bank Islam lebih kurang beradap dari Bank kafir lain. Mungkin kita kena kompromi kebiadapan mereka kerana mereka tetap jual produk halal. Nah!

5. Selagi mana servis selepas perniagaan yang sama dan kadang-kadang lebih putar alam dari Bank Konvensional.

6. Selagi mana para Ulama' atau Parti Poilitik Islam berpuas hati dengan pencapaian Bank Islam yang kita sendiri sedih terhadap prestasi Index Keislamannya Bank Islam. Kita perlu kepada satu kajian yang komprehensif terhadap sistem ekonomi islam yang langsung tak bertunjangkan/bergantung ekonomi kapitalis barat. Sebuah Blue Print yang komprehensif di perlukan. (itupun jika Parti Islam dapat menguasai Parlimen pada satu hari nanti)

7. Selagi mana rakyat merelakan hidung mereka di tarik seperti lembu dan tetap menyokong BN yang terus menyuburkan ekonomi kapitalis.

Akhir kata di sini, satu kajian praktikal di perlukan dan semangat Islah kepada perbankan Islam itu tidak patut terhenti pada takuk ini. Banyak lagi usaha boleh di lakukan untuk mengembalikan Ekonomi Islam dan Peranan Baitumal sebagai Bank Negara sangatlah di Rindukan!

InsyaAllah di sana barulah kita dapat melihat benar-benar pinjaman yang tidak berlaba dan tiada penindasan seperti ini.

Kepada pengamal bank islam, kami tahu para Ulama' telah bersusah payah untuk berijtihad dan mewujudkan perbankan Islam. Janganlah di salah guna ijtihad ini untuk mendapat keuntungan yang berlipat ganda dan meneruskan penindasan sebagaimana musuh-musuh kita, Kapitalis.

Salam.
Abu Thalhah
Setia Alam
Shah Alam

No comments: