Wednesday, May 23, 2007

Kenaikan Gaji atau Penyelerasan Gaji Mengikut Kenaikan Harga Petrol?

Assalamua'laikum Wrh. Wbt.

Kepada penyokong kerajaan BN yang sedia ada, tiada apa yang lebih hebat daripada keperwiraan seorang yang bernama Paklah@Pakloong, apabila "menaikkan gaji" para-para penjawat awam.

Di sebalik "kenaikan gaji" ini, rakyat sebenarnya telah merasai beberapa episode keperitan kenaikan harga-harga barang terutamanya Petrol sejak pemerintahan Paklah@Pakloong.
Kenaikan harga petrol dan toll yang terlalu mendadak menyebabkan kemarahanan kepada pemerintahan beliau tidak kira samada dari BN mahupun pembangkang.

Apatah lagi mereka di kejutkan dengan beberapa siri kenaikan harga minyak yang luar biasa dan kenaikan harga Toll yang lebih 60% (walaupun harga minyak kini sudah stabil ke paras yang rendah daripada harga krisis minyak dulu, namun harga tetap di kekalkan malahan kedengaran bakal di naikkan lagi.)

Akibat dari kenaikan harga minyak dan toll ini, ia telah menyebabkan segala harga barangan dan perkhidmatan dalam negara telah meningkat.

Rakya mula merasakan tertipu dengan segala janji manis Paklah@Pakloong dalam Pilihanraya yang lepas. Tiada yang jelas dalam pemerintahan beliau. Rasuah lebih menjadi-menjadi. Kronisme tak perlu pandang jauh, toleh kiri; kamaluddin dan toleh kanan; khairy. Ini sudah cukup membuatkan kita faham.

Islam Hadhari hanya menjadi slogan hipokrit. Anak Paklah@Pakloong, Nuri menjadi orang penting dalam SIS. Mungkin kerana terlalu khuatir Khairy kahwin lari dengan Maya Karin, habis poligami di tentang habis-habisan. Gerakan IFC di bawah Malik Imtiaz yang berjuang menengakkan doktrin Din Ilahi begitu rapat dengan Nuri kebelakangan ini untuk meraih sokongan Paklah@Pakloong sekeluarga.

Dalam kata lain, dasar yang di amalkan oleh Paklah@Pakloong adalah hipokrit, lepas tangan, pemalas, bersantai, berslogan palsu dan tidak serius. Beliau lebih mengharapkan menantu kesayangan, Khairy dapat melakukan sesuatu yang ajaib melalui perdagagan atas angin mereka dengan singapura.

Jika mahathir dulu di awal pemerintahan melaksanakan Dasar Pandangan Ke Timur iaitu Jepun. Tapi Paklah@Pakloong mengamalkan dasar "Jom Masuk ke Mulut Singa". Kini Paklah telah bertukar menjadi Pakloong apabila telah "bersatu" dengan Lee Hsien Loong baru-baru ini di Langkawi.

Kita tidak suka nak berbicara terus mengenai Paklah@Pakloong kerana penyokong BN sendiri sudah cukup maklum akan kelemahan beliau yang memalukan Malaysia dan Umat Islam.
Berbalik kepada kenaikan gaji.

Kita sedia maklum Harga Petrol dan Toll yang telah naik sejak Paklah@Pakloong memerintah, maka tiada harapan yang boleh di sandarkan ia akan turun kembali seperti di awal zaman pemerintahan beliau.

Oleh itu tiada cara lain untuk menutup kelemahan yang ada, lalu Paklah@Pakloong mengumumkan apa yang di panggil sebagai "kenaikkan gaji". Kenaikan gaji ini sebenarnya bukan satu BONUS!!! Ianya hanyalah satu pelarasan gaji berikutan kenaikan harga barang-barang.

Namun jauh dari itu tindakan "menaikkan gaji" ini hanya satu perangkap kepada :
1. Simpati Politik Paklah@Pakloong dalam pilihanraya akan datang

2. Kenaikan harga minyak pada masa akan datang (janji Paklah@Pakloong tiada kenaikan minyak pada 2007 sahaja. 2008 seterusnya bagaimana???)

3. Kenaikan harga Toll yang telah pun di isytihar naik pada tahun hadapan sebanyak 10%

4. Kenaikan harga barang-barang keperluan asas dan perkhidmatan sudah tentu akan naik

5. Kemasukan pelabur-pelabur singapura secara besar-besaran terutama pengambilan syarikat-syarikat GLC tempatan dan mereka di jangka bakal penentu turun naiknya saham di KLSE. Ini kerana kenaikan saham KLSE baru-baru ini adalah akibat dari pelaburan asing dalam KLSE terutamanya dari singapura. Akhirnya berlakulah The Trillion Trade Miracle dan akibat dari Trillion Miracle Trade, ia menjadi faktor utama kepada kebolehan kenaikan gaji. Akibat dari ini kerajaan akan terus bergantung kepada mereka.

6. Perlaksanaan dasar-dasar kewangan yang baru yang mana akhirnya membebankan semula rakyat, yang mana ada kemungkinan caj-caj perkhidmatan awam bakal di naikkan. Tidak terkecuali juga segala bentuk cukai bakal di naikkan juga

7. Penguatkuasaan awam yang tidak munasabah seperti kenaikan bayaran denda dan saman yang melampau bakal di laksanakanDalam kata lain, kerajaan ada 1001 alasan nanti untuk menaikkan apa saja kerana gaji telah pun di naikkan secara besar-besaran.

Tambahan dari itu, "kenaikan gaji" yang hanya melibatkan perkhidmatan awam ini tidak memberi apa-apa kesan kepada pekerja sektor swasta. Malahan kepada 24 juta pekerja swasta akan lebih tertindas dengan kenaikan harga barang awal-awal lagi, yang mana mereka langsung tidak mendapat sebarang pelarasan semula gaji mereka.

Jika di fahami, "kenaikan gaji" 35% kepada kakitangan sokongan bukanlah sesuatu yang ajaib kerana selama ini gaji mereka sudah pun berada di paras kemiskinan. Sudah sepatutnya pun gaji mereka di naikkan ke satu nilai yang lebih tinggi dari paras kemiskinan. Jika tidak golongan ini adalah golongan miskin. Golongan miskin adalah asnaf zakat yang layak. Kepada kakitangan lain, kenaikan ini lebih kepada penyelerasan semula kepada nilaian harga barang yang terus meningkat.

Untuk memendekkan cerita, sebenarnya, apa yang kita mahu kerajaan lakukan adalah penurunan semula harga Petroleum mengikut perkadaran harga minyak dunia semasa. Begitu juga dengan harga toll! Hanya kerajaan yang korup, kurap, zalim dan tidak berhati perut yang akan terus menindas rakyat dengan mengkayakan orang yang telah kaya, iaitu syarikat2 konsesesi Toll yang telah pun meraihkan keuntungan berbillion ringgit setahun.

Dengan penurunan 2 parameter utama ini, harga barangan lain akan turun, dan tiada lagi alasan kenaikan harga barangan. Dan yang lebih utama, "kenaikan gaji" yang di umumkan ini lebih bermakna sebagai kenaikan gaji yang sebenarnya dan bukannya penyelerasan gaji.

Akhir kata, kepada penyokong2 BN, kita memang akui kesantunan bangsa melayu yang mudah memaafkan dan mudah lupakan kisah silam. Oleh itu dengan propaganda kenaikan gaji ini, kita agak yakin, BN akan dapat menguasai kerusi parlimen lebih 5/6.

Tahniah Pak Turut!
Cemar lang, Jembalang, Temberang!

Wassalam
Abu Thalhah

No comments: